En beretning fra krydstogt Down Under

Rejseberetning fra Australien

- Fra krydstogtet Down Under, Australien - marts 2018

Af Michael Guldbæk Boilesen

Det er en tidlig tirsdag morgen i marts, og mens sneen har lagt sig over det danske land, mødes otte forventningsfulde rejsedeltagere og en dansk rejseleder i Kastrup Lufthavn. Sidste år ved samme tid havde Kulturrejser Europa premiere på ”Krydstogtet Down Under”, og nu er det atter tid til at rejse via Doha i Qatar til Sydney i Australien. Her venter et fantastisk krydstogt.

Rejseleder Michael Guldbæk Boilesen fortæller:

Ankomst til Sidney - sightseeing i Sidney (torsdag den 29/3-2018)

Efter 24 timers rejsetid, og en tidsforskel på 9 timer, landede vi i 25 graders varme og satte kursen direkte mod det centralt beliggende hotel i Sydney, for at få en velfortjent nats søvn.

Allerede næste morgen lagde vi ud med en heldagsudflugt nordvest for Sydney, hvor første stop var Featherdale Wildlife Park. Her blev vi mødt af Australiens rige dyreliv i form af bl.a. Koalaer, Kænguruer, Vombats og Tasmanske Djævle.

Efterfølgende gik turen mod Blue Mountains; De Blå Bjerge. Egentlig er bjergene slet ikke blå, men farven skyldes solens stråler, der reflekterer millioner og atter millioner af partikler fra de uendeligt mange eukalyptustræer med blågrønt skær.

Mens solen stod højt på himlen, og temperaturen havde sneget sig op på 28-29 grader, nød vi en frokost, inden turen fortsatte ud til udkigsposten med et kig mod ”De 3 Søstre”. Søstrene er en helt speciel klippeformation, der ligger til grund for Aboriginernes overlevering fra "Drømmetiden" (en slags skabelsesberetning) om tre søstre fra Katoomba stammen, der forelskede sig i tre brødre fra nabostammen. Da ægteskab var udelukket, besluttede brødrene sig for at bortføre de tre søstre, og det kom derfor til et voldsomt opgør mellem de to stammer. En heksedoktor forvandlede søstrene til tre klipper men omkom selv i kampen, hvorfor søstrene aldrig blev vækket til live igen. Den dag i dag står de stadig som tre høje klipper mod den blå himmel.

Billede: Klippeformationen "De 3 Søstre".

På vandreturen stiftede vi bekendtskab med de mangeartede planter, bl.a. træ-bregnen, som mange nikkede genkendende til, da træ-bregnen sammen med eukalyptustræerne er blevet importeret til Europa og er at finde på Kulturrejser Europas rejse til "Magiske Madeira".

Efter et kort stop i landsbyen Leura gik turen tilbage til Sydney, og vi slap nådigt igennem myldretidstrafikken. I modsætning til Danmark begynder påsken først i morgen, langfredag, så her til aften har alle butikker længe åbent, og de fleste gæster planlægger at nyde en middag på en af de mange restauranter langs Darling Harbour, blot 5 minutters gang fra hotellet. I morgen fortsætter vi rejsen og stiger om bord på vores krydstogtskib, Celebrity Solstice, der vil bringe os videre til endnu flere kultur- og naturoplevelser.

Billede: Krydstogtsskibet Celebrity Solstice.

Fredag den 30/3 - privat rundvisning i Operahuset i Sidney

I dag tager vi hul på næste etape af vores rejse, og ved middagstid stiger vi om bord på skibet, men inden da benytter vi formiddagen til at stifte nærmere bekendtskab med Sydney.

Efter morgenmaden kørte vi ud på en halvdagstur, hvor vi lagde vejen forbi det farvestrålende Chinatown og videre til Darling Harbour, som i dag er hjemsted for bl.a. Søfartsmuseet, Akvariet og Wild Life Zoo.
Herfra gik turen videre til "The Rocks". Det var her Sydney blev grundlagt i 1788, da Australien blev en britisk koloni, og de smukke gamle huse er opført i den lokale sandsten hugget ud af de mange straffefanger, der blev deporteret her til.

Vi krydsede Sydney Harbour Bridge, og fra Kirribilli området fik vi det flotteste blik mod Operahuset. Som dansker bliver man en smule stolt, når man tænker på, at Utzons bygning er blevet Sydneys vartegn. Vi glæder os til at skulle på en privat rundvisning i Operahuset, når vi kommer tilbage efter krydstogtet.
Vi tog os tid til en kaffepause i Wooloomooloo -  og ja, der er virkelig otte o’er i navnet på denne bydel! Sidste stop på turen blev ved ”Mrs Macquarie’s Point”, hvor der blev lejlighed til at sidde i Mrs Macquarie’s Chair (en sandstensklippe, formet som en bænk). Det siges, at alle, der sidder ned her, vil vende tilbage til Sydney.

Billede: Rejseleder Michael Boilesen (yderst til højre) sammen med gruppen ved Mrs Macquaries Chair.

På vej mod skibet nåede vi at se påskeoptoget. Australierne er primært anglikanere og katolikker, og på denne dag, langfredag, går man gennem byen med kors over skulderen, den såkaldte Via Dolorosa, ruten som Jesus ifølge Bibelen gik, fra han blev dømt til døden, til han blev korsfæstet og begravet. Den rigtige Via Dolorosa kan opleves, når Kulturrejser Europa i 2019 arrangerer krydstogt til ”Det Hellige Land”, hvor vi bl.a. besøger Jerusalem.
Så var det tid til at komme om bord på skibet, som skal være vores "hjem" de næste 12 dage. Efter hurtig og effektiv check-in var vi om bord og kunne nyde den første frokost i restauranten på Dæk 14 med panoramaudsigt over Sydney. Kl. 17:30 var der afgang, og vi nød udsejlingen fra balkonerne eller de åbne dæk. Nu er vi i gang med krydstogtet.

Lørdag den 31/3 -2018 - Vinsmagning i Australien

Første stop blev New Castle, New South Wales. Vi har kun flyttet os ca. 120 km, men i dag får vi nogle helt andre oplevelser. New Castle er en gammel mine- og havneby, og herfra kørte vi direkte ind i Hunter Valley, der er Australiens bedste landbrugs- og vindistrikt. Vi besøgte to vinproducenter; Tulloch, et lille familiedrevet firma, der kun sælger lokalt, og det noget større Ben Ean, der har været en del af Lindemans gruppen, som bl.a. eksporterer til Europa. Begge steder smagte vi på et udvalg af vine.

Billede: Hunter Valley

Frokosten indtog vi på den gamle irske pub, Harrigan’s, der bød på deres specialitet; Beef & Guinness Pie, som vi nød på terrassen med udsigt over vinmarkerne. Vi gjorde endnu et stop i Hunter Valley, hvor vi kiggede på lokalt kunsthåndværk, og der blev lejlighed til at smage på lokale produkter som honning, ost og chokolade. Godt mætte kørte vil tilbage mod skibet og kunne nyde de smukke grønne områder langs floden, som er flankeret af imponerende høje eukalyptustræer.

Søndag den 1/4-2018 - afslapning om bord på et krydstogtsskib

Efter fem oplevelsesrige dage er det nu blevet tid til at slappe af og nyde skibets mange faciliteter. Vi fik en kold hilsen hjemmefra - som vi først troede var en aprilsnar - men med bevidstheden om, at dele af Danmark er dækket af adskillige centimeter sne gør, at vi vil værdsætte endnu mere at ligge på dækket og lade solen varme vores kroppe.

Celebrity Solstice, som vores skib hedder, er et af rederiets større skibe. Det er bygget i 2008 på Meyer værftet Papenburg i Tyskland og fuld kapacitet er 2850 passagerer, men det føles på ingen måde som om, der er nær så mange om bord. En af fordelene ved Celebrity Cruises er, at de bl.a. ikke har nogen som helst børnefaciliteter, så det er et mere modent publikum, hvilket passer meget fint med rejsegruppen.

Ud over hovedrestauranten råder skibet over en buffetrestaurant, fire specialrestauranter (fransk, italiensk, asiatisk og sushi). Dertil kommer grillen på det åbne dæk, hvor der serveres hot dogs og burgere, en isbar, en kaffebar og naturligvis room service - så det er ikke mad, der kommer til at mangle i disse dage.

Eftermiddagen kan tilbringes på langs ved poolen, eller mere aktivt i fitnesscenteret, medmindre man foretrækker at lade sig forkæle med en massage eller en ansigtsbehandling i spaen. I aften skal vi i teatret og nyde dagens forestilling, som er ved skibets eget ensemble med orkester, sang og dansere - inden vi nyder gallamiddagen i hovedrestauranten.

Billede: Pooldækket på Celebrity Solstice indbyder til afslapning.

Mandag den 2/4-2018 Luksus om bord på et krydstogtsskib

I dag har vi endnu en dag på havet, inden vi når frem til næste stop, og formiddagen bruger vi på at se filmen ”Australia” instrueret af Baz Luhrmann med Nicole Kidman og Hugh Jackman i hovedrollerne. Filmen er ikke kun smuk på grund af de fantastiske landskabsbilleder, men den fortæller også historien om ”Den Stjålne Generation”, som er et vigtigt kapitel af Australiens historie.

Lyst til at læse mere?

Ovenstående blog-indlæg er blot et uddrag - læs hele rejseleder Michael Boilesens detaljerede rejseberetning fra drømmekrydstogt Down Under.