Find svar på Dit spørgsmål!

Her på siden har vi forsøgt at samle de mest almindelige spørgsmål vedr. vores rejser i FAQ. Finder du ikke svar på dine spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os. Du kan også læse mere i de generelle betingelser for Kulturrejser Europa.

Afbestillingsforsikring:

Kulturrejser Europa samarbejder med Gouda Rejseforsikring, og formidler og rådgiver udelukkende om deres produkter. Det er altid den rejsendes eget ansvar at den fornødne forsikringsdækning haves. Afbestillingsforsikring kan købes i kombination med rejseforsikring med en gyldighed på et år og dækker alle rejser bestilt og afholdt inden for et år fra policens tegningsdato. Tegningsdatoen vil være den dag depositum betales. Vi tilbyder forsikringer, der gælder i EU/EØS-landene samt forsikringer, der dækker hele verden for de der behøver en sådan.

Separat afbestillingsforsikring til dækning af den enkeltstående rejse kan også bestilles hos Kulturrejser Europa. Den koster 6 % af rejsens pris og skal betales sammen med rejsens depositum.

Har du f.eks. inkluderet afbestillingsforsikring på et kreditkort, er det ofte en betingelse, at man benytter kreditkortet til betaling af en rejse, hvis forsikringen skal dække. Vær opmærksom på, at nogle af kreditkortselskaberne opkræver betalingsgebyrer ved brug af kreditkort. Gebyret vil fremgå af Kulturrejser Europas betalingsside. Læs mere om rejseforsikringer

Annullering af en rejse:

Vi skal altid bede om at få en annullering på skrift og har du tegnet en afbestillingsforsikring, skal du ligeledes kontakte dit forsikringsselskab skriftligt. Vi vil generelt anbefale, at man læser de almindelige annullerings- og afbestillingsregler - de findes under vores generelle betingelser.

Betaling:

Du kan betale med diverse kreditkort eller via bankoverførsel til vores konto i Danske Bank Reg nr. 4387 Konto nr. 3617104865. Ved bankoverførsel bedes du om at skrive bestillerens navn og dit bookingnummer. Ønsker du at betale kontant, er du velkommen på vores kontor i København. Du kan også i ro og mag betale din rejse via vores hjemmeside 24 timer i døgnet - vi registrerer denne betaling med det samme: Gå til online betaling her - og kig allernederst på siden under "Betal og bekræft".

Bagage:

Generelt kan der medbringes 1 stk. kuffert i standardstørrelse vægt max. 20 kg samt håndbagage på 5-10 kg – nøjagtig vægt afhænger af luftfartsselskabet. Se regler for netop din rejse på rejsebeviset, i afrejsebrevet, eller på det enkelte luftfartsselskabs hjemmeside. Sæt gerne et kuffertmærke på bagagen med navn, hjemmeadresse og telefonnummer - gerne til mobil.

Busser:

Alle rejser hos Kulturrejser Europa er flyrejser. På rejsemålene benytter vi busser til transfer og udflugter. Vi benytter moderne turistbusser, der lever op til lokale lovkrav, ligesom det er en selvfølge, at køre-hviletider overholdes. På de fleste af vores rejser er det muligt at bestille plads på de fire forreste rækker i bussen. Der er ikke tale om fast plads, men en garanti for plads forrest i bussen. Herudover opererer vi ikke med faste pladser i bussen, men har man specielle hensyn, der nødvendiggør en speciel placering, plejer de øvrige deltagere at være flinke til at tage hensyn til hinandens behov. Vi noterer naturligvis også gerne bestemte ønsker til rejselederen, men kan ikke garantere en bestemt placering på de enkelte udflugter.

Turistskatter i Italien:

I 2011 vedtog den italienske regering en lov, som giver alle italienske kommuner ret til at indføre en lokal turistskat. Denne skat skal betales i kontanter direkte på hotellet af hver enkelt turist, og pengene går til kommunen. Mange italienske byer har valgt at benytte sig af denne mulighed, og der kommer løbende flere til, da der ikke er fastsat nogen frist.

Turistskatten er personlig og afhænger af det antal nætter, som man overnatter på det enkelte hotel. Der skal maximalt betales for 10 nætter, og beløbet varierer mellem 0,50 og 5 euro pr. person pr. nat, afhængig af den enkelte kommune og standarden på det enkelte hotel. Nogle kommuner opkræver dog kun betaling for 3-4 nætter, mens andre igen vælger at give rabat i ydersæsonen, hvilket blot bidrager yderligere til forvirringen.

Vi forsøger at opdatere den information vi modtager om turistskatten på vores hjemmeside under de enkelte rejser, lige som vi vil bestræbe os på, at anføre de korrekte beløb i forbindelse med udsendelse af afrejsemateriale, men vi er nødt til at tage forbehold for fejl og misforståelser.

Vi beklager naturligvis denne ekstra udgift, som pålægges den enkelte rejsende, og som vi ingen indflydelse har på, og det er en ringe trøst, at de fleste italienske hoteller har protesteret højlydt.

Enkeltværelse:

På vore rejser benytter vi almindelige enkeltværelser eller dobbeltværelser til én person. Tillæg og muligheder vil fremgå af kataloget og af vores hjemmeside. Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at købe et halvt dobbeltværelse, som evt. kan deles med en anden rejsende.

Afrejse lufthavn

Når Kulturrejser Europa hovedsageligt har valgt at benytte fly fra Kastrup lufthavn, er det ikke for at diskriminere hverken bornholmere, fynboer eller jyder. Forklaringen er, at hovedparten af direkte fly til vore destinationer afgår fra København – og erfaringsmæssigt set ønsker vore gæster direkte flyvninger, når der flyves inden for Europa. Vi har enkelte afgange fra Aalborg  se nærmere under afgangene i vores rejsekalender.

Til alle rejser med afrejse fra København, har vi valgt at yde et tilskud til transport på 250 kr. pr. person, hvis du bor vest for Storebælt, eller på Bornholm.
For dem som skulle have behov for en ekstra overnatning i forbindelse med flyrejsen på enten ud- eller hjemrejsen, findes der på nettet flere oversigter over hoteller i København og ved lufthavnen.

Faktura/rejsebevis:

Ved bestilling af en rejse fremsendes et rejsebevis på mail sammen med generelle betingelser for køb af rejser hos Kulturrejser Europa. På rejsebeviset/faktura er der information om fly, tilvalgte produkter, og betalingsbetingelser. Ca. 14 dage før afrejse fremsendes afrejsemateriale på mail, hvor bl.a. flyreservationsnummer, kontaktdetaljer til rejseleder og opdateret dagsprogram vil fremgå.

Flyselskaber:

Kulturrejser Europa samarbejder med kendte og velrenomerede flyselskaber som f.eks. SAS, TAP Air Portugal og Norwegian. På dit rejsebevis fremgår afgangstider og flyselskab. Du kan online under bestilling se tider og flyselskab ( SK = SAS, TP = TAP, DY og D8 = Norwegian) i trin nr. 2. (der bestilles ingen rejse før trin nr. 4).

Vigtig information

Det er af sikkerhedsmæssige hensyn ikke tilladt at medbringe Samsung Galaxy Note 7 på flyrejsen, hverken som indchecket bagage, i håndbagagen eller på dig. Det gælder hos flyselskaberne: Norwegian, Jet-time og SAS.

Forlængelse af en rejse:

Kulturrejser Europa tilbyder som udgangspunkt kun de rejser, der er udbudt på vores hjemmeside samt i trykte annoncer og kataloger. Nogle rejser tilbydes både som 8 og 15 dages rejser. Har man et ønske om forlængelse med yderligere en rejse på samme destination, eller fortsætte på egen hånd efter endt rejse, skal man kontakte Kulturrejser Europa personligt.

Fysisk Form:

Det er ikke noget krav, at man bevæger sig som en vårhare, men det er en forudsætning, at man på en rejse med Kulturrejser Europa er 100 procent selvhjulpen. For at deltage i en rejse kræves almindelig god fysisk form. Er man dårligt gående, afhængig af stok eller rollator, kan man ikke forvente at få fuldt udbytte af rejsen. Det forventes, at man i så tilfælde udviser forståelse for, at man ikke kan forsinke resten af gruppen, at der er udflugter, man ikke kan deltage i, eller at rejselederen kan bede én om ikke at deltage i en udflugt / et arrangement.

Generelle betingelser og spørgsmål

Her kan du læse Generelle betingelser for Kulturrejser Europa. Du kan også finde svar på ofte stillede spørgsmål på denne side du befinder dig på nu.
Finder du ikke svar på dine spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os - læs evt. mere om os medarbejdere der arbejder hos Kulturrejser Europa.

Gennemføres rejserne med garanti ?

Der er ikke noget værre end at modtage besked om, at en rejse, man har glædet sig til, må aflyses p.g.a. manglende tilslutning. Vi kan desværre ikke give 100 procent garanti, men det er heldigvis yderst sjældent, at vi må skuffe nogen. Skulle det ske, tilbyder vi en kompensation på kr. 500 pr. person til køb af en anden valgfri rejse i vores program, eller også får man naturligvis hele det indbetalte beløb tilbage. Vi bestræber os på, så tidligt det er muligt, at give vores gæster melding omkring en aflysning af en rejse, for at højne mulighederne for at finde et passende ledigt alternativ.

Grupperejser:

Er I en forening, en virksomhed eller en gruppe venner, der ønsker at få arrangeret en skræddersyet grupperejse (typisk min. 10-12 personer) til et eller flere af vores rejsemål, så kontakt os gerne personligt.

Kan man være sikker på, at rejselederen taler dansk?

Ja det kan man, og ikke bare det, de har også mange års erfaring. En god rejseleder er alfa og omega, og det sker heldigvis ofte, at vore rejseledere får at vide, at ”du er bare den bedste rejseleder, vi nogensinde har haft”. Det skriver vi selvfølgelig med slet skjult stolthed, men vi ved, hvad det betyder.

Vore rejseledere er voksne mennesker, og langt de fleste bor fast i de enkelte lande, og har gjort det i årevis. De kan bidrage med interessant information og personlige historier fra dagligdagen i et omfang, som ellers ikke ville være muligt, et faktum som er meget værdsat blandt vore gæster.

Flere af vore rejseledere har ligeledes akademiske uddannelser, og hovedparten taler de enkelte landes sprog. På de fleste rejsemål er det obligatorisk at benytte autoriserede lokalguider på museer og udvalgte seværdigheder. Dette indgår naturligvis i rejsens pris. De autoriserede lokalguider vil så vidt muligt være dansktalende, men enkelte gange er det nødvendigt at anvende engelsktalende guider. I så fald giver rejselederen en grundig introduktion til seværdigheden, så alle kan følge med, eller oversætter, hvad lokalguiden fortæller.

Vores mål hos Kulturrejser Europa er, at gøre vores absolut yderste for, at alle gæster kommer glade og tilfredse hjem med gode minder. Rejselederen er en vigtig brik i denne udfordring, og rejselederens fornemmeste opgave er, foruden at formidle sin viden om rejsemålet på en interessant og levende måde, at sørge for, at alle de praktiske detaljer er på plads, så du som gæst kan koncentrere dig om at nyde din ferie. Men en anden vigtig brik i en vellykket rejse, er samværet og hyggen med rejselederen og ikke mindst med de øvrige rejsedeltagere. Her kan du læse mere om vores rejseledere

Kontakt:

Vil du i kontakt med Kulturrejser Europa, finder du alle de oplysninger, du skal bruge på vores kontaktside.

Har vi tid på egen hånd?

Vi har forsøgt at sammensætte programmer og udflugter på de enkelte rejser, så du som gæst får flest mulige oplevelser og indtryk fra det rejsemål du besøger. Desværre har det i de fleste tilfælde mere været et spørgsmål om at vælge fra, snarere end at vælge til, fordi der er så uendelig mange muligheder for oplevelser på de destinationer vi rejser til. Derfor har vi også i flere tilfælde valgt at vise de enkelte rejsemål fra forskellige vinkler, så der både er programmer, der henvender sig til dig, som skal besøge rejsemålet for første gang og til dig, som ser frem til et gensyn. Nogle rejser har også et tematisk indhold som arkæologi, vandring eller særlig vægt på det kulinariske.

På mange rejser giver vi dig mulighed for én eller to velfortjente fridage – hvis du altså ikke vælger at deltage på en af de spændende ekstra udflugter, vi som oftest tilbyder. Hos Kulturrejser Europa mener vi, at man skal opleve så meget som muligt, men der skal også være tid på egen hånd og til fordybelse, så man kan nå at fordøje alle de nye indtryk. Vi håber derfor, at dagsprogrammerne afspejler dette.

Hoteller:

Hos Kulturrejser Europa samarbejder vi primært med 3- eller 4-stjernede hoteller af god standard. Under hver rejse er de benyttede hoteller beskrevet med tilhørende billeder.

Pool på hotel:

Vær opmærksom på, at mange hoteller kører med sæsonbestemte åbninger af deres udendørs pool, mens andre hoteller – som fx på vores vinterdestinationer – har poolen åben hele året.

Vejrlig og nødvendig renovering kan være skyld i lukningen af pools. Poolsæsonen kan variere fra land til land. I fx Italien ligger den typisk fra medio maj til medio september – dog kan den holdes åbent længere, hvis vejret tillader og hotellet beslutter dette.

Nogle hoteller vælger at lukke deres pool midt på dagen for siesta-ro og igen efter solnedgang. Det er ligeledes på enkelte hoteller påkrævet, at man i poolen anvender badehætte. Det enkelte hotels bade-reglement bedes respekteres.

Hvordan bestiller jeg min rejse?

Personlig service er som tidligere skrevet et af nøgleordene hos Kulturrejser Europa, og du er altid velkommen til at besøge os på kontoret på Folke Bernadottes Allé 5, 2100 København Ø. Du kan også kontakte os på telefon 88 33 62 46. Ønsker du at bestille rejsen i fred og ro, og når det passer dig, kan du bestille alle rejser online på vores hjemmeside. Bestiller du online, kan du også se, hvilke rejser der er udsolgt, specielle tilbud på nye rejser osv. Uanset hvordan du bestiller din rejse, vil vi fremsende en faktura med yderligere oplysninger, rejsebetingelser og information om betaling.

Hvor kan jeg få mere information om de enkelte rejser?

I kataloget finder du en kort rejsebeskrivelse og informationer om priser og fakta på vores rejser. Ønsker du mere information om rejsen og hotellerne, finder du et udførligt dagsprogram og hotelbeskrivelse på vores hjemmeside. På hjemmesiden kan du også printe dagsprogrammer, se billeder og læse alle de praktiske informationer. Har du ikke adgang til internettet, fremsender vi gerne dagsprogrammer med posten. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os for personlig service og flere informationer.

Hvor mange deltagere er der på rejserne?

De fleste foretrækker at rejse i mindre grupper, så hos Kulturrejser Europa har vi valgt at arrangere rejser med maksimalt 34 gæster pr. gruppe, men vi tilbyder også temarejser med 15-20 deltagere. Det giver naturligvis lidt færre til at dække de faste omkostninger til rejseledere, lokalguider og busser, men vi er ligesom vore gæster overbeviste om, at det betyder en bedre rejseoplevelse, og i gennemsnit er der ca. 25 gæster på hver rejse. Du kan se det maksimale deltagerantal på de enkelte rejser i prislisten. Vi gør opmærksom på, at på vore langtidsrejser og ”special-rejser” deltager der op til 40-55 personer.

Måltider på en rejse:

Der indgår som udgangspunkt altid morgenmad (M). Desuden indgår der som oftest andre måltider i form af frokost (F) og middage (A). Præcist hvilke fremgår af programmet. Indgår der ikke måltider, vil det være anført under priser og fakta på den enkelte rejse. Læs mere om måltider på en rejse med Kulturrejser Europa.

Mad og drikke er en vigtig del af ferien for de fleste og er samtidig et naturligt samlingspunkt til også at fordøje dagens mange oplevelser. Mange af vore gæster er glade for at have halvpension inkluderet i rejsens pris, så det tilbyder vi flere steder enten på hotellet eller på lokale restauranter. Hotelkøkkener servicerer gæster fra hele verden, så derfor kan du, med få undtagelser, ikke forvente de store kulinariske oplevelser her. Men vi garanterer at hotellet serverer god almindelig mad, som de fleste vil synes om.

For at imødekomme de, der foretrækker at gå ud på egen hånd, tilbyder vi også rejser, som blot inkluderer ganske få måltider, ligesom vi tilbyder rejser, hvor mad og vin er i højsædet, og hvor du naturligvis kan forvente et noget højere niveau.

Online betaling:

Du kan betale din rejse online med kreditkort gennem en sikker forbindelse via PBS. Gå til online betaling her (kig nederst på siden). Betaler du via hjemmesiden kan vi se din betaling med det samme.

Rabatter:

Hos Kulturrejser Europa nedsætter vi normalt aldrig priserne på vores rejser, da vi ønsker at alle betaler den samme pris. Vi giver dog en "brorabat" på 250 kr. pr. person til gæster, der bor i Jylland, på Fyn eller Bornholm og som rejser fra København.

Rejsebetingelser:

Rejserne gennemføres altid i forhold til aktuelle rejsebetingelser, som du kan læse her. Disse fremsendes også sammen med fakturaen/rejsebeviset.

Rejseforsikring:

Det er altid den rejsendes eget ansvar at have den fornødne forsikringsdækning på rejsen. Kulturrejser Europa samarbejder med Gouda Rejseforsikring og formidler og rådgiver udelukkende om Goudas forsikringsprodukter.

Mange har rejseforsikring i forbindelse med kreditkort eller indboforsikring. Dækning på disse kan variere meget. Kulturrejser Europa kan ikke hjælpe med rådgivning om forsikringer, der ikke er tegnet hos os. Læs mere om rejseforsikring.

Rejsegarantifonden:

Kulturrejser Europa er medlem af rejsegarantifonden og er registreret med nr. 1920.

Rejseleder:

Alle rejser med Kulturrejser Europa er med erfaren, dansk eller dansktalende rejseleder. Læs mere om vores rejseledere.

Udflugter:

På alle rejser med Kulturrejser Europa, indgår der en eller som oftest flere udflugter i rejsens pris. På mange rejser tilbyder vi desuden ekstra udflugter, som på langt de fleste af vores rejser skal bestilles samtidig med rejsen eller inden indbetaling af restbeløb.