Italien blev først til én samlet nation i 1861 og denne forholdsvis sene samling, når man ser på landets årtusinder år lange historie gør, at landets 20 regioner stadig den dag i dag har en stærk selvfølelse. Det er dog ikke kun på regionsniveau, at selvfølelsen er stærk, det er også på byniveau og Siena i den midtitalienske region Toscana, er et godt eksempel på dette.

Bystaten Siena blev grundlagt i 1125 under middelalderen og her opstod begrebet Contràda bydelene, idet man flyttede fra landet ind til den fremmede bystat, og havde behov for at høre til et sted, hvilket blev i de forskellige bydele. Siena består af i alt 17 bydele og hver bydel har egen kirke, eget museum, eget springvand og egne traditioner. En stor del af bydelenes identitet ligger i deres flag, som har hvert deres stærke symbol som f.eks. ørn, elefant eller drage. Når du bevæger dig rundt i Siena vil du derfor ofte se disse flag, og ved dermed om du befinder dig i den ene eller den anden bydel. Om sommeren kæmper de 17 bydele om hæderen og æren i det verdensberømte hestevæddeløb Palio, som foregår på Piazza del Campo. Bydelene går op i hestevæddeløbet med liv og sjæl, og det er et stort tilløbsstykke.

Siena havde sin storhedstid i middelalderen fra 1200 til 1300-tallet, og i dag er hele byen et stort levende middelaldermuseum. Det vigtigste når du besøger byen, er derfor at lade dig opsluge af stemningen. Til at starte med ikke at tænke på byens mange seværdigheder, men sørge for at gå nogle stille og rolige ture rundt i byens gader og stræder og opleve det folkeliv, som udspiller sig og sætter en tilbage til middelalderen. Når du så føler, at du er kommet ind under huden på byen, kan du vælge at følge nedenstående byvandring, som vil tage dig forbi nogle af Sienas største seværdigheder.

Stop 1: Piazza del Campo, Fonte Gaia, Palazzo Pubblico og Torre del Mangia

Byvandringen begynder på Piazza del Campo, som er Sienas absolutte samlingspunkt. Pladsen stammer fra middelalderen og ligner på grund af dens halvcirkel form en vifte. Den bliver betegnet som en af Italiens smukkeste pladser, og mens du står på pladsen i røde og brune farver vil du uden tvivl forstå hvorfor. På pladsen findes fontænen Fonte Gaia, med smukke marmorrelieffer. Reliefferne er den dag i dag en kopi af de originale lavet af Jacopo della Quercia fra 1409 til 1419. De forestiller bl.a. Adam og Eva og Jomfru Maria og Jesusbarnet. Mens du kigger rundt på pladsen vil du få øje på Palazzo Pubblico, som er Sienas tidligere rådhus. Rådhuset var med til at inspirere Martin Nyrop, da han skulle tegne rådhuset i København. I dag huser bygningen byens bymuseum Museo Civico og det er herfra muligt at komme op i klokketårnet Torre del Mangia.

Bymuseet udstiller malerier og keramik, og det er godt sted at få et indblik i middelalderens originale dekorationer. Nogle af de mest fantastiske kunstværker på museet finder du i salen Sala della Pace (Fredens Sal), og er fire fresker malet af Ambrogio Lorenzetti i 1339 under Sienas storhedstid. Freskerne er verdensberømte, da de er blandt de første malerier nogensinde med et politisk budskab. ”Den gode regering” som findes på den modsatte side af salens vindue, forestiller en gammel konge klædt i Sienas farver sort og hvid. Kongen regerer med en personificering af de seks dyder på hver sin side. Dyderne er storsind, mådehold og retfærdighed til højre, klogskab, styrke og fred til venstre. ”Resultatet af en god regering i byen og på landet” finder man til venstre for vinduet og forestiller i byen bl.a. købmænd med varer og folk der nyder freden i Siena og på landet pløjes, fiskes og jages der. De sidste to af de fire fresker ”Den dårlige regering” og ”Resultatet af en dårlig regering i byen og på landet” findes til højre for vinduet. Den første forestiller en tyran med horn i panden, som omkranses af lasterne: grusomhed, falskhed, raseri, splid og ondskab. Den anden forestiller i forhold til den gode regering en by og et land, hvor folket lider. Freskerne med den dårlige regering er desværre ikke nær så velbevaret, som dem af den gode regering. Nogle mener, at dette skyldes det triste budskab, som de fortæller, men det er dog kun spekulationer.

Efter besøget på bymuseet er det blevet tid til at tage turen op i klokketårnet Torre del Mangia. Tårnet når med sine 102 m. højere op end klokketårnet på byens domkirke, hvilket efter signende skulle være med til at fastslå, at bystyrets magt var større end kirkens i 1348, da tårnet blev opført. Fra tårnets top er der en fantastisk udsigt over byen og specielt heroppe vil det gå op for en, hvorfor Piazza del Campo bliver betegnet, som en af Italiens smukkeste pladser.

Stop 2: Piazza del Duomo, Duomo og Museo dell’Opera Metropolitana

Det næste, som der skal kigges nærmere på, er byens domkirke Duomo og for at komme til denne, skal du fra Piazza del Campo bevæge dig op af Via dei Pellegrini. Her kommer du som det første til pladsen Piazza San Giovanni, hvorfra du allerede kan se bagsiden af domkirken, og hvor indgangen til kirkens dåbskapel er. Det mest berømte ved dåbskapellet er døbefonten af Jacopo della Quercia (kunstneren med Fonte Gaia). Fra pladsen bevæger du dig videre op af Via dei Fusari, hvor man går langs med domkirkens ene side. Pladsen er i sig selv er ikke noget smukt syn i forhold til den plads, der lige er set, men alt dette glemmes når man kigger op på domkirkens fantastiske facade.

Den opmærksomme iagttager vil lægge mærke til en søjle til højre for kirkens facade med en hunulv, som ammer to drengebørn. Denne søjle forestiller Romulus og Remus, hvilket for nogen kan føles underligt, da det var disse tvillingebrødre, som sammen grundlage Rom. Historien fortæller dog, at Remus’ to sønner sammen red nordpå fra Rom på en hvid og sort hest og at det var dem der grundlagde Siena. Dette kan være forklaringen på, at Sienas farver er sort og hvid og at den ammende hunulv kan ses rundt omkring i byen. På højre side af facaden kan man se kirkens klokketårn, som er fra 1313 og som er udført i romansk stil selvom kirken er i gotisk stil.

Kirken blev påbegyndt i 1136 og regnes for en af Italiens smukkeste gotiske kirker. Den er et godt eksempel på, at Siena aldrig har ligget under for Toscanas hovedby Firenze. Både udsmykningen på facaden og kirkens størrelse kommer nemt op på siden af domkirken i Firenze. Kirken er bygget i byens farver i skiftevis sort og hvid marmor. Ved facaden kan det ikke undgås, at ens opmærksom foruden de mange statuer vil falde på det store rosetvindue og den trekantede mosaik på toppen, som forestiller Jomfru Marias kroning. Hele facaden skal efter sigende være en hyldest til Jomfru Maria. Indvendigt er det især gulvet, som er noget helt specielt. Gulvet er skabt af 40 forskellige kunstnere og består af 56 kvadrater, hvoraf nogle fortæller mytologiske historier og andre historier fra Det Gamle Testamente. Læg også mærke til prædikestolen i kirkens venstre side med udskæringer af Nicola Pisano i marmor, porfyr og granit.

Hvis du efter at have besøgt kirken går op langs den højre side forbi klokketårnet, kan man se resterne af et ufuldendt byggeri, som tyder på at det var planlagt, at kirken skulle være meget større. I dette byggeri ligger Museo dell’Opera Metropolitana (eller domkirkemuseet), som huser flere af de skatte som tidligere var i kirken. Museets største skat er en altertavle Maestà (fra 1311) af kunstneren Duccio, som stod inde i domkirken indtil 1506.

Stop 3: Basilica di San Domenico eller Basilica Cateriniana

Efter at have besøgt domkirken går byvandringen til endnu en af Sienas kirker, som er næsten ligeså vigtig. Du skal gå tilbage til Via dei Fusari og Via dei Pellegrini, hvor der drejes til venstre ad Via di Diacceto, fra denne kommer man til Via di Fontebranda ad hvilken der drejes til venstre. Efter ca. 230 meter kommer man til Via di Camporegio, hvoraf der drejes til højre og ved at følge denne kommer du til Basilica di San Domenico. Kirken blev påbegyndt af dominikanerordenen i 1226, og den er en af de første kirker, som er tilegnet San Domenico og bærer derfor hans navn.

Grunden til at kirken også omtales som Basilica Cateriniana skyldes, at kirkens mest berømte kapel er tilegnet Den Hellige Caterina. Til trods for at Den Hellige Caterina kun nåede at blive 33 år, havde hendes korte liv stor betydning. Kort fortalt blev hun født i 1347 i Siena, og viede hurtigt sit liv til kirken. I 1375 i Pisa modtog hun stigmata, hvilket er sår, som svarer til dem, som Jesus fik på korset, og kun er meget troende forundt. Desuden tilskrives det hende, at paven den dag i dag holder til i Rom, da hun i 1376 rejste til Avignon i Frankrig (som havde været pavesæde siden 1309) og overtalte den daværende pave Gregor 11. til at vende tilbage til Rom. Kapellet til hendes ære er blevet berømt og et meget helligt sted, fordi der findes et tabernakel med hendes indtørrede hoved, foruden nogle berømte fresker af Antonio Bazzi med navnet Sodomo. Kirken skulle efter sigende også huse det eneste autentiske portræt af Den Hellige Caterina malet af hendes gode ven Andrea Vanni. Ønsker du at besøge hendes barndomshjem Santuario di Santa Caterina ligger det på Via Costa Sant’Antonio nr. 6 tæt på kirken.

Hermed slutter forslaget til en byvandring forbi nogle af byens mest berømte seværdigheder. Der er dog meget mere at se i denne ubeskrivelige og uforglemmelige by lige fra Medici-fort til markedsplads, så det er bare med at kigge og læse videre i en god guidebog.

Se et kort over Siena på Google Maps.

Oplev Siena med Kulturrejser Europa

Vidste du, at du også kan besøge Siena med Kulturrejser Europa? Oplev byen med en dansktalende lokalguide på disse rejser: Vidunderlige Toscana og På opdagelse i Toscana og Umbrien.